Moto blog -

Správné nahuštění pneu: Jak jste na tom?

Sponzorované odkazy

Nesprávně nahuštěné pneumatiky výrazně ovlivňují spotřebu i chování automobilu. Když jsou málo nafouknuté, auto „žere“ více a ani chování na silnici není zrovna ideální. Když jsou na druhou stranu nafouknuté moc, hrozí také nebezpečí. Kromě jízdních vlastností také rychleji mizí vzorek. Jak tedy vlastně poznat, že je pneumatika nahuštěná správně?

Je nasnadě, že doporučený tlak pro malou Škodu Citigo bude jiný než pro Ford Transit. Nejen mezi třídami vozů, ale i mezi výrobci se liší doporučený tlak, na kolik hustit pneumatiky daného vozu. Kromě toho záleží na tom, jak je vůz využíván. V době, kdy i těžká SUV jezdí výhradně po městě, má tato rada svoji logiku.

Kde se to píše?

Doporučený tlak lze nalézt na několika místech. Nejjednodušší je najít ho v manuálu k automobilu. Tabulka s těmito údaji bývá nalepena i na některém místě v autě, ale to si každý výrobce určuje sám, a tak je někdy trochu oříšek jí najít. Někdy je na vnitřní straně palivové nádrže, jindy na středovém sloupku nebo na dveřích u řidiče či spolujezdce, najít jí lze i na spodní straně přístrojové desky.

Na štítku však bývá více hodnot a je třeba vybrat správný interval, ve kterém se má tlak pneumatik pohybovat, dle karoserie, motoru a také dle způsobu využívání. Kdo jezdí v autě často sám, měl by zvolit nejnižší hranici, pokud naopak chcete vůz hodně nakládat, zvolte nejvyšší hranici.

Navíc mívá své doporučení i výrobce pneumatiky. Pokud jsou na voze jiné pneumatiky, než na kterých je vůz standardně prodáván, hodí se tento údaj. Kdo si není jistý, měl by hustit pneumatiky radši trochu více než méně. Automobil má pak sice o trochu horší brzdné vlastnosti a nižší životnost, ale úspora pohonných hmot – a to zejména v létě – je více než zajímavá.

Jak často to kontrolovat?

Další častou otázkou je, jak často tlak v pneumatikách hlídat. Výrobci automobilů doporučují kontrolovat tlak vždy, když bere motorista plnou nádrž u benzinky. Sami řidiči však toto pravidlo nedodržují. Ti nejdůslednější kontrolují pneumatiky vizuálně prakticky stále a jednou za měsíc si vezmou na pomoc také pneuměřič. Není to ale moc častý případ. Běžná praxe je zkontrolovat tlak při přezouvání z letních kol na zimní a naopak, případně také před delší cestou, třeba na dovolenou, kterou si můžete vybrat na webu dovolenka.travel Je však důležité měřit tlak před jízdou, za studena. Pro hlídání pravidelných intervalů mohou pomoci hodinky s datumovým okénkem, které je možné koupit na webu timestore.cz.

Kromě péče o čtyři pneumatiky na nápravách je třeba dofukovat i rezervní pneumatiku, ta má být huštěna zhruba o půl baru více než ostatní. To zaručí, že bude i v případě poklesu tlaku k použití v optimálním stavu.

Pro měření tlaku je pak vhodné mít vlastní pneuměřič. Občas se dá změřit tlak i u benzinky, ale zde občas číhá nástraha v podobě jiných jednotek. Člověk si tak kromě správného nahuštění pneumatik procvičí i matematiku a fyziku.

Pneuměřič je vlastně jediné nářadí, které je ke kontrole tlaku zapotřebí a rozhodně to není věc, která by stála tisíce. Ty nejlevnější lze pořídit výrazně pod stovku, ty ale nejsou moc kvalitní. Slušný pneuměřič, který bude plnit svoji funkci, stojí pár set. „Všechny levné pneuměřiče v našem testu se ukázaly jako zcela nekvalitní zboží. Na druhou stranu ale vysoká cena rozhodně není zárukou dobré jakosti,“ zhodnotil dTest výsledky zkoušek, které nedávno provedl.

Pro huštění pneumatik si můžete pořídit svůj vlastní kompresor Makita, který naleznete na stránkách robshop.sk.

Zanechte komentář

Můžete použít Texy! formátování.