Začíná jaro, jak připravit motorku?
Sponzorované odkazy
I když letos ani žádná pořádná zima nebyla, jaro je tady a s ním se rozjíždí i motorkářská sezóna. Je načase vytáhnout stroje z garáží a letos poprvé si udělat radost krátkou vyjížďkou nebo i celodenním výletem. Pojďme si připomenout, na co ale nezapomenout, aby byla jízda na motorce jen radostná…
Kontrola motorky po zimě je důležitá ještě více než u auta a také proto jí málokdo vynechává. Nejdůležitější jsou pneumatiky – zkontrolovat vzorek a tlak, případně je dofouknout je naprosto nezbytné pro bezpečnost. Doporučený tlak vždy určuje výrobce gum pro konkrétní motorku a není důvod k panice, když bude o něco nižší než na podzim – je normální, že při dlouhém stání se tlak v pneumatikách mírně snižuje. Pokud uvažujete o závodních pneu pro silniční motorku, rovnou na ně zapomeňte – často nemají homologaci pro běžný provoz a v běžném provozu se ani nezahřejí na optimální teplotu.
Vyplatí se také překontrolovat těsnost tlumičů. Pro úplnost dodejme, že ideální bude také odmastit brzdové kotouče, třmeny umýt teplou mýdlovou vodou jemným kartáčem a vyměnit brzdovou kapalinu, která mohla přes zimu ztratit své vlastnosti. Pokud je to potřeba, odvzdušněte brzdový systém.
Doporučuje se preventivně vyměnit olej a filtr. Kdo nedbá doporučení olej na zimu vypouštět, měl by respektovat aspoň radu o výměně oleje jednou za rok. Cena není nijak závratná, obzvláště v kontrastu se škodami, které hrozí v opačném případě. Alespoň vyprášit, v lepším případě vyprat nebo vyměnit je potřeba i vzduchový filtr. Motor sám by měl mít správně seřízené ventilové vůle, ale to je kolikrát už spíše otázka pro servis než pro majitele motorky.
Nezbytností je překontrolovat také stav baterky, resp. hladiny elektrolytu, případně jí dát na pár hodin na nabíječku. Pokud nebyla před zimu na teplém místě připojená na udržovací nabíječku, možná bude potřeba investovat do nového akumulátoru. Zvláštní pozornost si pak zaslouží řetěz – pořádně vyčistit, namazat a napnout (průvěs je v servisní knížce, obecně má být 4 – 5 cm) není sice jinak složité, přesto je u nováčků mezi motorkáři lepší přizvat si na pomoc zkušenějšího kolegu.
V podstatě drobnost je pak kontrola elektriky – světla svítí (i to brzdové), blinkry blikají, klakson troubí. Lékárnička musí mít povinný obsah a kromě povinné výbavy by nikomu na motorce nemělo chybět ani potřebné nářadí. Pak už zbývá jen pořádně celou motorku umýt, protože často bývá po zimě dost zaprášená. Zde se vyplatí trochu investovat a pořídit kvalitní přípravky, které pak stroj chrání proti slunci a dešti. A pak už hurá na silnice…
Po zimě to ale vždy chvilku trvá, než se člověk rozjede a tak se při první jízdě doporučuje jezdit radši pomaleji, s plynem zacházet opatrně a v zatáčkách si dávat pozor. Často jsou také silnice po zimě špinavé, takže budou klouzat více než v létě a může se stát, že se setkáte s novými výmoly a dírami na silnici. To může motorkáři způsobit pořádně horké chvilky. Je potřeba také mít na paměti, že řidiči aut nejsou na motorky na silnici po zimě tolik zvyklý a předvídat i za ně. Jen při minimalizaci nebezpečí budou první letošní kilometry skutečně radostné…