Yamaha YZR-M1: stroj mistrů světa MotoGP
Sponzorované odkazy
Jorge Lorenzo letos vyhrál titul v MotoGP na stroji Yamaha YZR-M1. Jak se tento stroj japonského výrobce se třemi ladičkami ve znaku vyvíjí od roku 2002, kdy byl vypsán šampionát s názvem MotoGP? A jaké získal úspěchy?
Jedná se o velmi úspěšný motocykl, od roku 2002 si tento stroj připsal desítky vítězství, v roce 2002 na něm jezdil Max Biaggi, pak dlouhá léta fenomenální Valentino Rossi. Toho na pozici nejúspěšnějšího jezdce značky v roce 2010 vystřídal právě Lorenzo. V roce 2010 Lorenzo vyhrál šest Velkých cen a získal titul mistra světa. Druhý přidal do sbírky letos. Je to sice polovina než kolik s Yamahou získal Rossi (2004, 2005, 2008 a 2009), ale kdo ví, jak se bude dařit další roky…
Yamaha YZR-M1 je čtyřdobý motocykl, který vyvinula Yamaha Motor Company pro závody v sérii MotoGP. Současný motocykl vychází z předchůdce, který závodil do roku 2001, ale měl objem jen 500 ccm. Oproti němu má delší kyvné rameno a kratší rozvor, aby byla zachována vynikající ovladatelnost, musel být přepracován i motor, aby se vešel do šasi.
Po příchodu Rossiho (před sezonou 2003) začala Yamaha pilně testovat a experimentovat s různými úpravami motoru, nakonec padlo rozhodnutí závodit s čtyřventilovou hlavou. Během vývoje se podařilo zlepšit průběh krouticího momentu, upravila se poloha motoru v podvozku a motorka se tak stala lépe ovladatelná při jízdě na hraně. V letech 2004 a 2005 Rossi dominoval, v další sezóně se dostala Yamaha do problémů. Změny ve výkonové charakteristice motoru, tužší podvozek a změněná konstrukce pneumatik Michelin, to byly tři výrazné změny, které působily problémy. Rossi se také zranil, ale na konci sezóny již byl znovu k neporažení. I když vyhrál pět závodů, titul mu těsně unikl.
Před rokem 2007 se opět změnily předpisy a kapacita motorů v MotoGP byla snížena z dosavadních 990 na 800 ccm. Důvodem byly obavy z příliš vysoké rychlosti, která byly nad 340 km/h. Paradoxně nová Yamaha YZR-M1 byla hned od začátku rychlejší než předchozí verze. Nyní má motorka objem 1000 ccm, výkon přes 240 koní, o převod výkonu na kola se stará šestistupňová převodovka s variabilním odstupňováním a obouvá pneu Bridgestone. V souladu s předpisy pak váží 157 kg.
Pod atraktivně zbarvenou kapotáží pohání stroj čtyřválec, šestáctiventilový motor s rozvodem DOHC o objemu 1000 ccm. O přenos výkonu na kola se stará šestistupňová převodovka s nastavitelným odstupňováním. Pro rychlé tratě se nastavují stupně „dlouhé“, když je naopak potřeba zátah od nižších otáček, poskládá se převodovka „krátká“. Spojka je suchá lamelová.
Rám je dvojitý hliníkový s nastavitelnými řídítky, přední zavěšení je plně nastavitelná teleskopická vidlice Öhlins, vzadu slouží hliníková kyvná vidlice stejného výrobce. Vůz spolehlivě zabrzdí přední karbonové brzy, jsou dvě o průměru 320 mm s čtyřpístkovými třmeny Brembo, na zadním kole je jeden 220mm nerezový disk s odvětráním a dvojpísktovým třmenem Brembo. Do nádrže lze natankovat až 21 litrů, což na absolvování závodu Grand Prix bohatě stačí.