Těžká práce? Nechte ji strojům!
Sponzorované odkazy
Stavební, výškové nebo jinak fyzicky náročné práce si dnes jen těžko dovede člověk představit bez použití těžké techniky. Bez jeřábů, nákladních aut, ale třeba i výškových plošin by bylo vše daleko složitější, ne-li dokonce nemožné…
Na stavbách i pro dovoz uhlí
Nejen při práci na stavbách, ale třeba i na tak samozřejmou činnost, jako je dovoz uhlí na zimu je dnes nezbytné mít nákladní vůz typu sklápěč. Naše země byla v této oblasti vždy silná a tak lze pořídit domácí značky Liaz, Praga nebo Tatra. Zatímco kopřivnická značka stále vyrábí, zbylé dvě již patří minulosti. I v Česku jsou pak hojně využívány zahraniční vozy MAN, Iveco, DAF, Mercedes, ale třeba i GAZ či Unimog.
Tyto vozy, ačkoliv jsou často staré okolo dvaceti let i více, však stále ještě odvádí skvělou práci – jejich nosnost se počítá na tuny a objem motoru je v řádech litrů. Síla pohonného agregátu, která se pohybuje okolo 200 koní, je znát hlavně ve chvíli, kdy se veze náklad.
Tatra 815 – nestárnoucí legenda
Zřejmě nejčastějším případem nákladního vozu české produkce je Tatra 815. Ta se vyrábí od roku 1983 až doposud, modernizací přitom prošla v roce 1998 a podruhé před dvěma lety. Kromě klasického pohonu 4×4 se vyrábí i jako šestinápravový kolos. Uveze až 35 500 kg, maximální rychlost je ale omezovačem stanovená na 90 km/h.
Objem palivové nádrže činí neskutečných 420 litrů. Kromě sklápěče se tento model vyráběl s nástavbou cisterny, jako autojeřáb, rýpadlo, domíchávač nebo pumpa na beton, uplatnění našla Tatra 815 i jako tahač návěsů. Jen do roku 1991 bylo vyrobeno skoro 100 000 vozů typu T815. Vyrábělo se také několik provedení kabiny. Pneumatiky pro tyto nákladní vozy je možné zakoupit na webu pneumatiky.sk.
Do výšky: jeřáb nebo plošina
Co se jeřábů týká, ty kromě Tatry vyráběla také německá společnost Demag. Pomoc jeřábů je naprosto nezbytná, jakmile se staví cokoliv vyššího. Například Demag AC 35-L dokáže zvednout 35 tun do výšky 3 metrů a teleskopický výložník přitom má 9,5 až 37,4 metry. Tento stroj má všechna čtyři kola poháněná a řiditelná, jedná se o technický skvost. Kdo potřebuje většího siláka, může zvolit například Demag AC 200, ten zvedne 200 tun do výšky 3 metry. I teleskopický výložník je delší, má 12,4 až 67,8 metrů a z deseti kol je jich osm poháněných a stejný počet řiditelný.
Pokud je ale potřeba pracovat ve výšce, na to jeřáb nestačí. Zde je potřeba využít pracovní vysokozdvižnou plošinu, díky níž lze dosáhnout do výšky přes deset metrů. Opravy pouličního osvětlení jsou proti těmto pracím hračka. Plošinu lze díky akumulátoru použít i v interiérech.
Díky technické vyspělosti lze plošinu využít téměř kdekoliv. Záleží jen na majiteli firmy, zda pro své zaměstnance pořídí nůžkovou, kloubovou, teleskopickou nebo přívěsnou plošinu. Pokud se bude počítat i nutnost postavit a složit lešení, je pracovní plošina levnější než tato varianta, navíc je to i bezpečnější způsob práce. Pro bezpečnost zaměstnanců je nutné použití ochranných pracovních pomůcek, které je možné zakoupit na stránkách elstorate.sk.
Nezmrznou!
Je jasné, že takové stroje se neparkují snadno a kdekoliv, obvykle jsou „doma“ ve velkých průmyslových halách. O vytápění se zde v zimě starají plynové infrazářiče či teplovzdušné agregáty. Díky nim může být i v obrovské hale teplota nad nulou, i když venku zuří mrazy. Více informací o tomto typu vytápění naleznete na webu infracomfort.sk.