Skútr: Rychlý dopravní prostředek nejen na léto
Sponzorované odkazy
Je jasné, že pro cestování v jedné stopě je nejlepší léto, ale i na podzim se dá celkem pohodlně dojet do práce nebo do školy (tyto stoje lze řídit již od patnácti let) na skútru. Několik kilometrů zvládne snad každý, i když zrovna prší…
Ačkoliv je skútr dopravní prostředek hlavně pro léto, jezdit se na něm dá i v horším počasí. Stačí vybavit jej plexištítem coby ochranou proti horšímu počasí, obout pneumatiky s pořádným vzorkem a pro sebe koupit návleky na ruce a thermodeku. Pro větší bezpečnost je vhodné koupit si také bundu výrazné barvy nebo jezdi v reflexní vestě – je prostě brzy tma.
A ve chvíli, kdy bude na silnici sníh, led nebo jinovatka, to holt docela klouže a s tím je třeba počítat. Buď jet opravdu opatrně, nebo výjimečně zvolit jako dopravní prostředek autobus, vlak nebo třeba tramvaj.
Skútr není totéž co motorka. Jelikož mu chybí horní část rámu, řidič nesení obkročmo, ale má nohy u sebe. Možná proto se o skútrech mnoho motorkářů vyjadřuje jako o dopravním prostředku pro ženy. A automatická spojka, kterou tyto stoje v dnešní době většinou mají, tento mýtus nevyvrací, ba naopak.
Jak to všechno začalo…
Se skútrem přišla italská značka Vespa a nový moderní dopravní prostředek se rychle uchytil zejména pro přepravu po městě. Díky svým rozměrům dokázal prokličkovat kolonu aut a v dopravní špičce byl bezkonkurenčně nejrychlejší dopravní prostředek. Tyto vlastnosti má dodnes, pokud tedy zrovna nemá člověk štěstí, že bydlí kousek od metra a zaměstnání nebo školu zrovna tak.
Dalším kladem byly a jsou i minimální náklady na provoz i na údržbu a vhod přijde také místo pod sedačkou, kam se dá umístit třeba menší nákup nebo školní batoh. Na skútru se obvykle v pohodě přepraví dvě osoby a tím je cesta ještě výhodnější. Ceně za přepravu nemůže konkurovat ani hromadná doprava, o automobilu ani nemluvě. Pro každodenní cesty je lepší maxiskútr a pokud je majitel limitován věkem, může zvážit alespoň možnost tuningu svého stroje.
Dnes lze koupit skútry mnoha výrobců, k čínským značkám ale má veřejnost jistou averzi. To bylo způsobeno situací před pár lety, kdy se k nám dováželo obrovské množství levný, ale nekvalitních skútrů. Podle odborníků je to už pryč a všechny skútry dovážené do Evropské unie musí podstoupit náročné a hlavně také nákladné testy. Obavy z kvality tedy můžete při nákupu hodit za hlavu.
Jaký motor zvolit?
Co se týká motoru, nejčastější je vzduchem chlazený dvoutaktní motor o objemu 50 ccm. Ten stačí na jízdy do pár kilometrů, při delší cestách začne nízká maximální rychlost brzy vadit. O něco vyšší výkon nabídne stejný motor chlazený kapalinou a sehnat lze i čtyřtaktní motory o objemu až půl litru. Obavy z míchání benzínu a oleje u dvoutaktních modelů mít nemusíte, tyto provozní kapaliny mají oddělené nádrže a o míchání se stará sama technika.
Kdo chce jezdit ještě levněji nebo prostě být „eko“, ten zvolí elektrickou variantu. Elektroskútry jsou sice o něco dražší, ale vyšší pořizovací cena se vrátí v podobě nižších nákladů na provoz i na údržbu. Může to být také recept na města trpící vysokým smogem.
Pro někoho může být problém menší dojezd, ale v současné době se již i tato hodnota pohybuje nad stovkou kilometrů, což v naprosté většině případů stačí. A kdyby ne, lze skútr nabít i během dne, ať už u dobíjecích stanic, které rostou jako houby po dešti nebo kdekoliv, kde bude k dispozici elektrická zásuvka.