Kupujeme skútr: Jak vybrat ten nejlepší?
Sponzorované odkazy
Skútr je skvělý dopravní prostředek do města. Když není zrovna na silnicích sněhová pokrývka nebo vytrvalý déšť, jedná se o skvělou, rychlou a levnou variantu přepravování se po městě. Na druhou stranu je nutné si přiznat, že výběr není snadný.
Bude stačit padesátka?
Nákup vlastně začíná ještě před cestou do prodejny. Je třeba promyslet si totiž pár otázek. Kdo bude jezdit hlavně po městě, tomu bude klidně stačit objem motoru 50 cm3. Kdo ale uvažuje o cestování na větší vzdálenosti, řekněme v řádech kilometrů, toho začne brzy nízká rychlost těchto strojů nudit. Zde pak přichází ke slovu možnost tuningu. Stačí vyměnit pár dílů a výkon může být rázem dvojnásobný.
Ta je ale zbytečná, pokud zájemce o skútr předem ví, jaké bude mít nároky a zvolí variantu s větším motorem, skútr na cestování mívá půl litru, ale může mít objem až 850 cm3. Maxiskútr by měli koupit i ti, kteří budou chtít jezdit ve dvou. Obavy ze špatné obratnosti v městském provozu jsou vesměs liché.
Za málo peněz málo muziky
Další důležitou otázkou je, kolik je kupující ochoten do nového skútru investovat. Zde se nevyplatí přehnaně šetřit. Hezký ojetý skútr lze pořídit pod třicet tisíc, u nových si budete muset připlatit – nejlevnější padesátky mají cenu lehce pod padesát tisíc a třeba Aprilia SRV 850 už vyjde na tři sta tisíc, což je cenová hranice. Odborníci radí nebrat levné značky Kentoya, Yuki a podobně. Lákají sice na nízkou cenu, ale kvalita se liší výrobek od výrobku, většinou jsou s těmito skútry jen problémy.
O něco dražší jsou pak elektroskútry, kde se ale vyšší pořizovací cena (od 30 000 Kč nahoru) vrací v provozních nákladech. Zatímco benzín do auta stojí nějakých 250 Kč na 100 km (plus opotřebení pneumatik, případně náklady na servis), benzinový skútr si dle stylu jízdy a terénu může vzít dva litry na sto kilometrů, ale i pět. Když připočteme ještě náklady na olej, jsme na nějakých 125 korunách na 100 km.
Elektroskútr stejnou vzdálenost zvládne za pár korun, spotřeba je obvykle pár kWh, takže cena je pod dvacku. I když připočteme opotřebení akumulátoru, který vydrží zhruba 30 000 km a nový stojí 10 000, pořád jsme na 50 haléřích za kilometr. Na druhou stranu pak majitelé těchto strojů zaplatí méně na daních, neboť jim nahrává legislativa. Sečteno a podtrženo, český výrobce elektroskútrů Akumoto spočítal, že provozní a servisní náklady na běžný skútr jsou za deset let 91 000 korun, zatímco u elektroskútru je to 9000 korun.
Při nákupu podobně jako u auta nedejte jen na počet kilometrů na tachometru, spíše je radno sledovat, v jakém stavu jsou jednotlivé díly. Pokud koupíte nový stroj, s dvouletou zárukou je ale občas problém, počítejte předem s tím, že nebude úplně snadné ji později uplatnit. Samozřejmostí je půjčit si skútr ke zkušební jízdě, při které můžete případné neduhy odhalit velmi rychle.
Jaký motor vybrat?
Co se týká motorů, sázkou na jistotu je zvolit italský motor. Minarelli a Piaggio pohánějící skútry Aprilia jsou špičkové motory, nejlepší pak je koupit vodou chlazený agregát. Vynikají dlouhou životností, slušným výkonem a nemají příliš velké nároky na údržbu. Nejčastější je Aprilia SR, designové velmi vydařená, nicméně po technické stránce jsou lepší SR Factory a SR Max osazené motory Piaggio.
Tyto motory mají i skútry Gilera a lze je najít i pod kapotou u strojů Derbi vyrobených v roce 2003 nebo později. Při výběru této značky se proto starším kouskům radši vyhněte – špatně se shání náhradní díly. V tomto ohledu ale vede jiná italská značka – Malaguti, kde jsou ojeté skútry z důvodu nedostupných dílů velmi levné.
Dobrou volbou je také značka Honda, jejíž motory jsou kvalitní a mají velmi dlouhou životnost. Třeba Honda SH 120-150 často využívaná messengery je téměř nesmrtelná. Nevýhodou je však vyšší cena originálních náhradních dílů, podobně jako u jiné japonské značky, u Suzuki.