Přichází zima. Plechové disky jsou vhodnější
Sponzorované odkazy
Snad každému motoristovi se líbí více hliníková kola než obyčejné plechové disky. Není však žádným překvapením, že na zimu nejsou alu kola vhodná a mnoho motoristů proto radši obuje zimní kola do plechových disků. Proč to dělají?
Alu disky, které jsou také označovány jako hliníková kola, nesnáší dobře posyp. Kamínky, štěrk i sůl, které se při náledí objevují na vozovce, je mohou zcela zničit. Tyto kola jsou designovou záležitostí a jako taková jsou lakována. Stovky kamínků, které je při jízdě po posypané vozovce potkají, je jistě také poškrábou. Když budou tyto šrámy hluboké, a přidá se k tomu ještě posypová sůl, může slitina kovů pod lakem galvanicky korodovat. A zde už nejde jenom o vzhled auta, ale hlavně o bezpečnost – v důsledku těchto potíží totiž může začít unikat vzduch z pneumatiky a tím i hrozí nebezpečí pro posádku auta.
Naopak u plechových disků takové nebezpečí nehrozí a když se nalakují na černo nebo se opatří slušivou ozdobnou poklicí, nevypadají vůbec špatně. Je mnoho řidičů, kteří zimní pneumatiky skladují na plechových discích a o elektronech ani nepřemýšlí – na nich mají letní pneumatiky. V zimě zkrátka vítězí bezpečnost a finanční stránka. A když se auto myje, není problém používat chemii – hliníkovým kolům vadí, plechové s ní nemají nejmenší problém.
Navíc, jak již bylo naznačeno, je zde také finanční stránka celého sporu mezi hliníkovými a plechovými koly. Ty druhé jsou totiž mnohem levnější a často se nabízí i s mírně jetými pneumatikami. Rozhodně není pravdou, že plechové disky jsou vždy „no name“ a jejich kvalita je tak trochu rizikem. Existují renomované evropské značky KFZ, Kronprinz, Südrad a MWD a ty nabízí disk asi za tisíc korun, samozřejmě záleží na rozměru (ten lze nalézt v technickém průkazu vozidla). Když je nějaká akční nabídka, lze tyto disky sehnat i pod tisíc korun. Ale i za běžnou cenu je cena několikanásobně nižší než v případě litých kol.
Pokud nebudeme brát v úvahu ultralehké elektrony s vysokým podílem magnézia, mohou být plechová kola dokonce lehčí než hliníková. Vyšší hmotnost ovlivňující valivý odpor a tím i spotřebu tedy není takový problém, jak by si mohl laik myslet.
Plechové nebo ocelové?
Plechové disky na auto se označují i jako ocelové, je to v podstatě totéž a pneuservisy se tu a tam přou, jaké označení je výstižnější. Pravda je taková, že ocelová kola je přesný název, zatímco plechová kola je slang. Pro motoristu je to v podstatě jedno, jsou to zkrátka ty kola, která jsou na zimu vhodnější.
Řidiči, kteří koupili vůz již s litými koly a nyní by rádi na zimu obuli plechové, budou potřebovat originální šrouby a matice. Nemusí ale nic shánět, pneuservisy je mají v nabídce. Bezpečnostní šrouby, které mají hlavy šroubu zapuštěny do kola, u plechových kol nemají smysl. Používají se u litých kol, které jsou často také dost drahá, aby zkomplikovala jejich případné odcizení. Ocelová kola nikdo nekrade a navíc jejich konstrukce nedovoluje zapuštění šroubů nijak hluboko. Stačí pak „hasák“ a bezpečnostní šroub je dole.