Moto blog -

Není enduro jako enduro

Endura dnes patří k velmi oblíbeným typům motocyklů. Jenže když se řekne enduro, ne každý si představí totéž. Enduro může být totiž klasický či cestovní motocykl, ale i moto soutěž. A věděli jste, že existuje i bike enduro, tedy enduro soutěž na kolech?

Enduro je typ motocyklu, který je univerzálně konstruován na jízdu po všech typech terénu. Mezi nejznámější výrobce enduro motocyklů patří švédská Husqvarna, která nyní spadá pod rakouské KTM, dále japonské značky Suzuki, Kawasaki, Hodna a Yamaha. Mimoto se do endura pustily i evropské značky jako Gas Gas, Sherco a Beta. A věřte nebo ne, kdysi jim vévodila i česká Jawa.

Věděli jste, že první motocykl vůbec byl poháněn parou a vyrobili jej pánové Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach roku 1885? A že další vznikl z jejich rukou v roce 1885 a byl poháněn petrolejem? A až třetí v řadě v témže roce byl poháněn benzínem? A určitě v něm chyběl olej do benzínu, který je pro dnešní sportovní motocykly a endura velmi důležitý z hlediska životnosti a kvalitní funkčnosti motoru.

Enduro motocykl a enduro soutěž

Ale vraťme se k enduru. Enduro motocykl se ne vždy váže na enduro soutěže. Silniční enduro motocykl s enduro moto soutěží nemá nic společného. Klasické enduro s ní ale má společného hodně. Ne nadarmo je slovo enduro odvozeno z anglického endurance (česky výdrž), což o soutěži vypovídá dost.

Enduro moto závody na klasických enduro motorkách mají podobný styl jako automobilové rallye. Vždy se v nich na etapy jede od jedné mety ke druhé. Enduro trať je vedena rozmanitým terénem, a pojí v sobě rychlostní a technické části. I proto jsou moto doplňky na enduro specifické a využitelné především a jen pro tento motocykl a sport.

Je to terénní soutěž na přírodní trati, k níž musíte mít zručnost, rychlost i vytrvalost. Samotná trať musí být sjízdná za každého počasí a tvoří ji buď okruh, nebo číslo osm. Délka tratě je určena dle třídy a věkového limitu na řidičském průkazu.

Enduro na silnici a enduro v terénu

Co je silniční enduro?

Je to motocykl, s nímž můžete vyrazit každý den na silnici, do města, na dálnici i polní cestu. Tyto motky mají dvouválcový motor, vyšší dráhu odpružení a větší kola obutá do univerzálních pneumatik. Mohou být často díky velikosti a komfortu vybavení srovnatelné s klasickými cestovními stroji. To vše se promítá do jízdy samotné, kdy se cestovní enduro stává pro našince ideálním prostředkem k přesunům z bodu A do bodu B. Anebo také jen k ježdění pro samotné potěšení z jízdy v jedné stopě.

Co je klasické enduro?

Klasické enduro je určeno pro zážitek a vyřádění se v těžším terénu. Taková motorka má rovná řídítka, podvozek s vysokými zdvihy odpružení, zpevněný rám ne nepodobný motokrosovým speciálům a má i homologaci na silnice, s čímž se pojí samozřejmě i přítomnost registrační značky, blinkrů a světla na stroji. Můžete s ním tedy jet i po silnici. Ba co víc, je to skvělá volba motorky, která vám poskytne vyšší level zážitků, pořádné vyřádění se, a tím skvělé odbourání stresu a mnohdy i lepší spánek. Motorově najdete mezi klasickými endury dvoutakty o objemu 125 až 300 ccm, a čtyřtakty s objemem 250 až 500 ccm. Klasická endura mají specifické pneumatiky, kterým moc silniční jízdy nesvědčí, jelikož na nich mají horší jízdní vlastnosti.

Které enduro si vyberete? Motorku, moto soutěž, anebo jen soutěž na kole?

Zdroj foto: Dypree.cz

Zanechte komentář

Můžete použít Texy! formátování.