Jawa: Od granátů k světovým motorkám
Sponzorované odkazy
Kdo by neznal českou značku motocyklů Jawa. Nejstarší fungující česká firma zabývající se výrobou motocyklů má tradici sahající až do roku 1929. Jméno firmy vzniklo podle jména zakladatele Františka Janečka, který zakoupil licenci na výrobu motocyklů Wanderer. Jaká byla historie značky?
Výrobní podnik v Týnci na Sázavou – Brodcích, který byl původně textilní továrnou, ale zpočátku vůbec nevyráběl pouze motocykly. František Janeček začínal s výrobou ručních granátů unikátní konstrukce a poté se ve zbrojovce pracovalo na kulometech – nejprve se repasovaly a pak se spustila i výroba nových.
K tomu vzniklo i několik automobilů – malá série vozů Jawa 700 v licenci německé DKW a pak vlastní automobil s dvoutaktním dvouválcem o objemu 600 ccm Jawa Minor. Vůz měl motor podélně za přední nápravou a posloužil jako základ poválečného Aero Minor 2 s otočným soustrojím. Tento automobil byl konstrukčně velmi zajímavý, měl totiž motor před a převodovku za zadní nápravou. Po postavení několika funkčních prototypů však tato aktivita utichla a Jawa se vrhla naplno na výrobu motocyklů.
Během desítek let dlouhé historie vznikly také desítky modelů nejrůznějších motocyklů, které se vyráběly v továrně v Praze, ale v šedesátých letech musela značka tyto moderní provozy z důvodů centralizace opustit a začít využívat motoráku ČZ ve Strakonicích. Z podniku JAWA Nusle vznikl ČKD – Polovodiče Nusle, Jawa však zůstala v pražských Strašnicích. V továrně v Týnci nad Sázavou, vybudované v roce 1931, mohla Jawa zůstat.
Úspěchy ve sportu i ve vývoji
Legendární je zejména Jawa 50 Pionýr. Paradoxně byl tento veleúspěšný model českého výrobce vyráběn ve slovenském závodě v Považské Bystrici. Úspěch zaznamenaly rovněž stroje Jawa 500 OHC, Jawa 250 a Jawa 350, která vznikala ve verzích „kývačka“ a „panelka“. Prodej motocyklů Jawa 350 v ČR trval až d roku 2006 a skončil kvůli evropským emisním normám. Na trzích mimo EU se však prodává dodnes.
V padesátých letech byla JAWA na špičce výrobců motocyklů v celosvětovém měřítku a výrazně expotovala do 120 zemí celého světa, zejména do SSSR. Pochopitelně se zde podařilo několik převratných inovací. Vzpomeňme na moderní, první odpružený motocykl vyvíjený tajně za druhé světové války, tzv. „Pérák“. V roce 1966 právě v Jawě viděla světlo světa nová konstrukce spojky. Automatická odstředivá spojka byla patentována poprvé na světě a po ní tuto technologii okopírovala i japonská konkurence a začala jí využívat u svých motocyklů.
JAWA se angažovala také v závodech – v předválečných letech vybojovali jezdci této značky celkem 51 vítězství v soutěžích Šestidenní a skvěle si vedli i v jiných soutěžích. S Jawou jezdil i legendární František Šťastný, který vyhrával silniční závody v šedesátých letech, stejně jako Václav Parus a Gustav Havel.
Od sedmdesátých let se ale příliš neinvestovalo do motocyklového průmyslu, nedostatečné modernizace a zastaralá koncepce zákazníky nelákala. V závodech Jawu převálcovali japonské motocykly a postupně jí sesadili i z předních příček v motocyklismu vůbec. Po roce 1990 nastal v Jawě výrazný útlum výroby. V roce 1997 vznikla nástupnická firma JAWA Moto spol. s r. o. a v posledních letech však nastává renesance této tradiční značky. Moderní motocykly české výroby by měly být konkurencí pro značky jako Honda, Yamaha, Suzuki a další.