Moto blog -

Jak se obléknout na motorku?

Sponzorované odkazy

Moto oblečení a jeho bezpečnost

Moto oblečení

Pro vyšší bezpečnost jízdy na motocyklu je v mnoha zemích povinné nosit ochranné oblečení, především pak moto helmu. Další ochrannou výbavou jsou speciální druhy moto bund, moto rukavic, moto obuvi a moto kalhot. Moto bundy jsou většinou vyrobeny z nylonu, kůže, nebo kevlaru.Tyto bundy mají téměř vždy tuhé vycpávky v oblastech loktů, páteře a ramen. Moto rukavice jsou obyčejně vyrobeny z kůže nebo kevlaru a někdy mají ochrannou vrtsvu pro klouby z karbonových vláken. Moto boty, zvláště pak pro sportovní jízdu mají výztuhy a plastové protektory pro kotníky a palce. Pro dobrou ochranu by měly mít boty jezdce podrážky, které přesně dosedají na stupačky a zároveň jsou oporou pro kotníky. Moto kalhoty jsou většinou kožené, nylonové nebo kevlarové.

Kožené moto oblečení

Kožené moto oblečeníKožené moto oblečení sloužící především jako ochrana pro případ pádu je buď jednodílné, tedy kombinéza nebo dvoudílné, tedy bunda a kalhoty. Použitý mateiál není módní kůže, ale ochranná kůže, která je silnější, o něco pružnější a mnohem tvrdší. Kůže i spoje na oblečení (zipy a švy) by měli být oficiálně testovány na ergonomii, poškození při dopadu, proříznutí, roztržení a odolnost proti vzplanutí. Moto oblečení z kůže by nemělo být příliš težké, a co se týká kůže – není zde žádná rivalita mezi jednotlivými druhy, jsou pouze bezpečné a méně bezpečné druhy kůže a spojů.

Nehoda na závodní dráze bude mít za následek pád jezdce, při kterém dojde ke klouzání, převracení a otáčení jezde po trati, které bude trvat déle ve srovnání s pádem při normální jízdě v prostředí veřejné dopravy. Bude to především díky rozsáhlým bezpečnostním plochám, které jsou kolem většiny závodních drah, kde má padající jezdec mnohem menší pravděpodobnost nárazu do tvrdého objektu. Některé závodní kožené oblečení má navíc ochranné vlastnosti pro potlačení rotování a převracení a pro podporu klouzání. Pro zmírnění možnosti zranění vznikajících při divočejších pádech, má většina dnes vyráběných závodnických kombinéz plochy na loktech, kolenou a ramenou, umožňující klouzání, které jsou často vyrobeny z titanu nebo vysokohustotního plastu a usnadňují klouzání po povrchu mimo dráhu a tím snižují riziko zranění vznikajících vlivem úhlového zrychlení a rotačních sil, působících v případě, kdy jezdec rotuje a naráží na dráhu.

Momentálně jsou v koženém moto oblečení dva hlavní styly: těsně padnoucí kombinézy vyrobené z jednoho nebo dvou dílu, které jsou často barevné a vycházejí ze závodnických kožených kombinéz, a o něco volnější kožené moto kalhoty a bundy, které jsou většinou černé a často jsou zdobeny cvoky a střapci.

Textilní moto oblečení

Stále častěji volí motorkáři ochranné oblečení vyrobené z textilu namísto kůže. K tomu je vedou především vylepšené vlastnosti textilních obleků pro ochranu před vlivy počasí: dešti, chladu, teplu a také jejich střih, který nabízí různé kapsy a větrací otvory. Běžnými materiály, ze kterých jsou zhotovovány jsou HD(600-1000 Denier) balistic-nylon (např. Cordura) a Kevlar (nebo směs Kevlaru, Cordury a Lycry) a často obsahují voděvzdorné vložky z materiálů, jakým je např. Goretex.

Moto boty

Moto botyMoto boty jsou nošeny jezdci i spolujezdci k zabránění či zmírnění zranění chodidel a kotníků při jízdě nebo v případě nehody. Tvrdé, silné, mírně pružné boty s pevnou patou poskytují jezdci ochranu před celou řadou nebzpečí. Boty s oleji vzdornými, gumovými patami, jsou dobře přilnavé k betonu a pomáhají udržet jezdcovi nohy na stupačkách. Pokud mají boty podpatky, pak by měli být nízké a široké, aby poskytovali pevný základ při stání s motocyklem. Při nehodě mohou moto boty zabránit nebo zmírnit zranění chodidel a kotníků.

Moto helmy

Moto helma marushimHlavním účelem moto helmy je ochránit jezdcova hlavu při nárazu, ačkoliv mnohé typy přileb poskytují i další způsob ochrany – především obličeje, pomocí čelního štítu. V některých zemích je nošení moto helmy při jízdě povinné.

Helmy se skládají ze dvou vrstev: tvrdé vnější vrstvy a z vnitřní vrsty, která má za úkol pohltit energii nárazu. Vnější tvrdý kryt umožňuje rozložit náraz na větší plochu, zatímco vnitřní vrstva (často vyrobená z polystyrenové pény) pohlcuje intenzitu nárazu a hlava jezdce je tak zasažena menší silou.

Moto rukavice

Moto rukaviceMoto rukavice jsou nejčastěji vyrobené z kůže. Mohou být prodloužené tak, aby chránili jezdcovo zápěstí před zraněním, a chladem. Moto rukavice mají vyztužené dlaně pro jejich ochranu před poškrábáním v případě nehody.

Mezi jejich další vlastnosti patří ochrana před vlivy počasí. U cestovních rukavic může být zajištěna pomocí dodatečné izolační vrstvy a voděvzdorné/prodyšné tkaniny, nicméně cestovní rukavice mohou postrádat dodatečné ochranné prvky používané u závodních moto rukavic.

Rukavice používané pro závodní ježdění mají tvarovanou (zatočenou) část pro prsty a zajišťují nejlepší možnou ochranu pomocí dodatečných protektorů vložených uvnitř rukavice. Ačkoliv poddajnost je u závodních rukavic naprostou prioritou, speciální ochranné prvky by neměli být opomíjeny. Ty mohou zahrnovat titanové nebo karbonové protektory pro klouby na prstech, dále pak jsou časté protektory také pro zápěstí, hřbet a další snadno zranitelné části ruky.

Zanechte komentář

Můžete použít Texy! formátování.