Historie pneumatik v bodech, od prvopočátků po moderní pneumatiky
Stejně jako všechny věci, tak i pneumatiky si prošly poměrně velkými změnami. Přestože v současné době vnímáme pneumatiky jako samozřejmou součást motorových vozidel, měli byste se dozvědět něco o tom, jak vůbec vypadaly pneumatiky ve svých počátcích.
Gumové pneumatiky a jejich začátek
Skotský chemik Charles McIntosh už v 18. století získával latex z mízy stromů rostoucích v povodí Amazonky. Vytvořil gumovou směs, která se tehdy pyšnila perfektními hydroizolačními schopnostmi, ovšem na druhou stranu měla stále nějaké mouchy. V chladných dnech směs křehla, v horkých se naopak lepila, a tak se muselo ve vývoji dále pokračovat. S gumou se postupně začalo experimentovat v dalších státech Evropy, ale také na americkém kontinentě, přičemž vědci se snažili eliminovat nežádoucí účinky.
Psal se rok 1839, kdy Charles Goodyear přišel na to, že když do latexu přidá ještě síru, vznikne dostatečně pružný a vysoce pevný materiál, z něhož se nejprve vyráběly pneumatiky pro kočárky a bicykly.
První pneumatiky si patentoval Thomson
Úplně první patent na gumové pneumatiky získal Robert William Thomson v roce 1845. Patent popisuje pneumatiky jako tenké nafouknuté trubky, přičemž daná konstrukce není náchylná na defekty. Důvod, proč se však nezůstalo u výroby těchto pneumatik, byl, že výroba byla nejen náročná, ale také drahá. Bohužel, v letech, kdy si Thomson svůj vynález patentoval, nebylo ještě tolik vozidel, aby byla jeho myšlenka oceněna, a tak patent upadl v zapomnění.
O další patent se zasloužil John Boyd Dunlop, jenž vynalezl vzduchem plněné pneumatiky, a to v roce 1888. Prvně se podle patentu vyráběla jízdní kola, později se však pneumatiky plněné vzduchem uplatnily i v leteckém průmyslu.
S prvními odnímatelnými pneumatikami přišli zemědělští inženýři ve střední Francii, a to o zhruba tři roky později, tedy v roce 1891. Za tehdejší novinkou stáli bratři Michelinové, jejichž řešení v nadcházejících letech zažilo obrovský boom.
Výrazné změny nastaly ve 20. století
Během válečných období došlo k výraznému posunu ve vývoji pneumatik, protože motorová vozidla hrála pro vojska nemalou roli. V současné době jsou k dostání různé modely, které se liší povrchem, odolností, životností a dalšími vlastnostmi. Výrobci se snaží zdokonalovat své technologie, aby se svými pneumatikami zajistili řidičům komfortní a bezpečnou jízdu.
Hlavními milníky, které určitě stojí za zmínku, jsou roky 1948 a 1972. V prvním zmíněném roce Michelin představil radiální pneumatiky s dokonalou přilnavostí a v druhém zase Dunlop přišel s prvními bezdušovými pneumatikami.
21. století ve znamení inovací a nových technologií
Pneumatiky se dnes rozdělují dle typů vozidel na osobní, užitkové, nákladní, průmyslové, motocyklové, zemědělské, EM a MPT. Každým rokem přichází velcí hráči na trhu s pneumatikami s novými nebo inovativními technologiemi. Každá z těchto technologií je sofistikovaně vyvíjena a testovaná ve špičkových laboratořích. Je stále důležité mít na paměti, že i dnes, v 21. století může být kvalita u různých výrobců diametrálně odlišná a je dobré přihlížet při výběru k renomovaným testům pneumatik od nezávislých motoristických organizací a magazínů, které podrobují pneumatiky zkouškám v různých disciplínách.