Moto blog -

Dávná historie českých motocyklů

Sponzorované odkazy

AEROS Československo 1927-1929

Zajímavý motocykl. Aeros používal tříventi-lové jednoválcové motory OHC německé firmy Kíichen. Jeho rámy se podobaly BMW.

ACHILLES Čechy 1906-1912

Kupoval motory (jednoválce o výkonu 2,6 kW a vidlicové dvouválce o výkonu 3,7 kW) od firem Fafnir a Zeus.

AZA Československo 1924-1926

Lehké motocykly s objemem 147 cm3, ale i monstrózní vidlicový dvouválec JAP 996 cm3.

BAF Československo 1927-1930

Používal řadu kupovaných motorů od Beka ma 173 cm3 po Chaise 496 cm3.

BD Československo 1927-1929

Stavebnicový motocykl s motorem 490 cm3, později prodávaný pod názvem Praga.

BEKAMO Československo 1923-1930

Zprvu licenční výrobce německých strojů Bekamo, později samostatná firma. Neob­vyklý rám s horní trubkou o průměru 20 cm, která sloužila jako nádrž na palivo a olej.

BEZDĚZ Československo 1923-1926

Stavěl čtyřdobé motory s objemem 145 cm3 buď jako přídavné, nebo jako součást kom­pletního motocyklu.

BÓHMERLAND Československo 1925-1939

Patrně jediný trojmístný motocykl vůbec se lišil ve všem, v čem se jen dalo. Navrhl jej Albin Leibisch. Stroj měl velmi dlouhý roz­vor a dvě palivové nádrže umístěné po stra­nách zadního kola. Kola byla litinová. Na­proti tomu motor byl konvenční jednoválec OHV o objemu 598 cm3. Výrobu lehčího dvoudobého modelu o objemu 348 cm3 za­stavila druhá světová válka.

BRILANT-ALCYON Československo 1932

Dvoudobý stroj o objemu 98 cm3. Měl to být „lidový“ motocykl, ale vyrobilo se jen něko­lik kusů.

BV Československo 1923-1930

Vlastní motory, a to dvoudobé 173 cm3, jed-noválce 346 a 496 cm3 a vidlicový SV dvou-válec 746 cm3.

CAS Československo 1921-1924

Skútry s miniaturními plochými dvouválco-vými motory a dvoudobé motocykly, vesměs s diskovými koly.

ČZ Československo 1932-1993

Česká zbrojovka začala s výrobou motorových kol a brzy přešla k malým motocyklům o obje­mu 76 cml Před druhou světovou válkou vyrá­běla motocykly s dvoudobými motory až do ob­jemu 496 cml Po znárodnění roku 1949 se firmy ČZ a Jawa sdružily a ČZ se soustředila na motocykly do kubatury 250 cm3 včetně skútru Čezeta 175 cm5 z roku 1959. Vesměs to byly dvoudobé stroje s výjimkou závodních modelů OHC. V 60. letech sklízely motocykly ČZ mno­ho úspěchů v motokrosovém závodění. Roku 1993 prodána italské firmě Cagiva.

EISLER Československo 1920-1926

Vyráběl jednak závěsné motory, jednak leh­ké motocykly, obojí s kubaturou 148 cm3.

GRIZZLY Československo 1925-1932

Zprvu vyráběl dvoudobý motocykl 246 cm3; roku 1929 k němu připojil větší modely s motory MAG.

HURIKÁN Československo 1947-1949

Moderní sportovní OHC jednoválec 247 cm3. Bylo však vyrobeno jen málo exemplářů.

ITAR Československo 1921-1929

Klíčovým výrobkem byl plochý SV dvouvále 746 cm3, vyráběný pro československou ar­mádu i pro civilní použití. Jednoválec 346 cm3 se do výroby nedostal, zato se vyráběly jednoválce s motory JAP.

JULES Československo 1924-1934

Přídavný závěsný motor, dvoudobý s objemem 120 cm3, se vyráběl souběžně s bicykly Praga.

KOCH Československo 1934-1935

Moderní stavebnicový OHC jednoválec 348 cm3 od někdejšího návrháře firmy Praga J. F. Kocha.

KOHOUT Čechy 1904 -1906

Používal motory Minerva a Fafnir 2,5/2.75 k (1.9-2kW).

LAURIN & KLEMENT Čechy 1899-1908

V prvních letech motorismu jedna z před­ních průkopnických motocyklových továren. Laurin & Klement vyráběl jednoválce, vidlicové a dokonce čtyřdobé řadové čtyřválce. Byly tu i některé inovace, zejména chlazení vodou a u vidlicového dvouválce CC přední zavěšení. Od roku 1908 se podnik soustředil na výrobu automobilů a později se stal částí Škodových závodů.

MANET Československo 1948-1967

Vyráběl zprvu dvoupistove dvoudobe jednoválce 89 cm3 potom skútry s objemem 123 cm3.

MB Československo 1927-1928

Stroj poháněný jednoválcovym motorem 498 cm5 s rotačním šoupátkem, kde šoupát-ko kontrolovalo jak sání, tak výfuk.

METEOR Československo 1909-1926

Závěsné motory 211 cm3, pak lehké dvoudo-bé užitkové motocykly.

METEOR Německo 1924-1926

Používal dvoudobé motory 172 cm3, možná importované z Francie (firma Thumann).

METEORA Itálie 1953-1966

Pro své lehké motocykly, k nimž patřil i motokrosový, používala firma různé kupované motory.

NECO Československo 1923-1927

Používal jednoválcové motory JAP 346 a 490 cm3.

OGAR Československo 1934-1950

Výroba se soustřeďovala najeden model s dvoudobým motorem 246 cm3. Pro závodní účely se vyráběly i vodou chlazené verze.

PERUN Československo 1904-1924

Jednoválce a vidlicové dvouválce s motory Fafnir.

PETA Československo 1921-1924

Dvoudobé skútry a lehké motocykly s objemem 170 cm3.

FOTTVIKA Československo 1924 -1934

Používal motory Villiers 147 -346 cm3.

PRAGA Čcskmlovensko 1929 -1935

Převzal produkci stroje BD s OHC motorem o celkovém objemu válců 499 cm3 v rámu z ocelových výlisků a pohonem hřídelem.

PREMIÉR Cechy, Československo 1913-1933

Německý Premiér se přestěhoval do Čech a po­kračoval tu ve výrobě s použitím pohonných jednotek JAP i vlastních motorů.

RADVAN Československo 1924-1926

Vyráběl motocykly s motory DKW 145 a 174 cm3

REPUBLIC Cechy 1899-1908

Laurin & Klement pod jinou značkou.

R & K Československo 1924-1926

Používal pohonné jednotky Villier 147 a 172 cm3.

ROSSLER & JAUEENIOG Čechy 1902-1907

Vyráběl jednoválcové stroje o výkonu 2-4 k (1,5 – 3kW), některé s odpruženými rámy.

RULLIERS Československo 1924-1929

Používal motory Villiers 147-346 cm3.

SAGITTA Československo 1928-1930

Dovážené pohonné jednotky Villiers 247 cm3.

SATAN Československo 1929

Vyráběl stroj s vlnstuím skloněným jedno válcovým SV motorem 548 cm3.

SIROCCO Československo 1925-1928

Používal motory Villiers s objemem 147-346 cm3.

SKO Československo 1924-1926

Dvoudobý tříkanálovy jednoválec 498 cm3.

TERROT Československo 1933-1935

Filiálka francouzského Terrotu, vyráběla SV stroj 346 cm3.

VELAMOS Československo 1927-1930

Používal vlastní tříkanálové dvoudobé motory 246-496 cm3, které navrh Gustav Heinz.

VELOX Československo 1923-1926

Používal zprvu motory Villiers 147 cm3, potom dvoudobé motory BEKAMO 123/147 cm3

VULCAN Cechy, Československo 1904-1924

Výrobce spojený s firmou Perun; po první světové válce vyráběla pouze náhradní díly.

WAGNER Československo 1930-1935

Vyráběl stroje s dvoudobýmí i čtyřdobými motory od 98 až po 499 cm3.

WALTER Čechy, Československo 1900-1949

Josef Walter vyráběl motocykly s jednoválci i vidlicovými dvouválci. Společnost zakládala, dceřiné společnosti a vyráběla později SV jed-noválce 496 cm3 a několik závodních jedno-válců OHC. Roku 1949 ji převzala ČZ.

WALTER Československo 1923-1926

Stroj s příčně uloženým vidlicovým dvouválcem 746 cm3, určený pro československou armádu.

WEBER & REICHMANN Československo 1923-1926

Licenční výroba rámů DKW a dvoudobé mo­tory přímo od DKW.

ZEUS Čechy 1902-1912

Vyráběl jednoválcove stroje 3-3,5 k (2,2 až 2,6 kW] a vidlicové dvouválce 4-4,5 k (3 až 3,4 kW). Své výrobky prodával také pod značkou Linser.

Zanechte komentář

Můžete použít Texy! formátování.