Dávná historie českých motocyklů
Sponzorované odkazy
AEROS Československo 1927-1929
Zajímavý motocykl. Aeros používal tříventi-lové jednoválcové motory OHC německé firmy Kíichen. Jeho rámy se podobaly BMW.
ACHILLES Čechy 1906-1912
Kupoval motory (jednoválce o výkonu 2,6 kW a vidlicové dvouválce o výkonu 3,7 kW) od firem Fafnir a Zeus.
AZA Československo 1924-1926
Lehké motocykly s objemem 147 cm3, ale i monstrózní vidlicový dvouválec JAP 996 cm3.
BAF Československo 1927-1930
Používal řadu kupovaných motorů od Beka ma 173 cm3 po Chaise 496 cm3.
BD Československo 1927-1929
Stavebnicový motocykl s motorem 490 cm3, později prodávaný pod názvem Praga.
BEKAMO Československo 1923-1930
Zprvu licenční výrobce německých strojů Bekamo, později samostatná firma. Neobvyklý rám s horní trubkou o průměru 20 cm, která sloužila jako nádrž na palivo a olej.
BEZDĚZ Československo 1923-1926
Stavěl čtyřdobé motory s objemem 145 cm3 buď jako přídavné, nebo jako součást kompletního motocyklu.
BÓHMERLAND Československo 1925-1939
Patrně jediný trojmístný motocykl vůbec se lišil ve všem, v čem se jen dalo. Navrhl jej Albin Leibisch. Stroj měl velmi dlouhý rozvor a dvě palivové nádrže umístěné po stranách zadního kola. Kola byla litinová. Naproti tomu motor byl konvenční jednoválec OHV o objemu 598 cm3. Výrobu lehčího dvoudobého modelu o objemu 348 cm3 zastavila druhá světová válka.
BRILANT-ALCYON Československo 1932
Dvoudobý stroj o objemu 98 cm3. Měl to být „lidový“ motocykl, ale vyrobilo se jen několik kusů.
BV Československo 1923-1930
Vlastní motory, a to dvoudobé 173 cm3, jed-noválce 346 a 496 cm3 a vidlicový SV dvou-válec 746 cm3.
CAS Československo 1921-1924
Skútry s miniaturními plochými dvouválco-vými motory a dvoudobé motocykly, vesměs s diskovými koly.
ČZ Československo 1932-1993
Česká zbrojovka začala s výrobou motorových kol a brzy přešla k malým motocyklům o objemu 76 cml Před druhou světovou válkou vyráběla motocykly s dvoudobými motory až do objemu 496 cml Po znárodnění roku 1949 se firmy ČZ a Jawa sdružily a ČZ se soustředila na motocykly do kubatury 250 cm3 včetně skútru Čezeta 175 cm5 z roku 1959. Vesměs to byly dvoudobé stroje s výjimkou závodních modelů OHC. V 60. letech sklízely motocykly ČZ mnoho úspěchů v motokrosovém závodění. Roku 1993 prodána italské firmě Cagiva.
EISLER Československo 1920-1926
Vyráběl jednak závěsné motory, jednak lehké motocykly, obojí s kubaturou 148 cm3.
GRIZZLY Československo 1925-1932
Zprvu vyráběl dvoudobý motocykl 246 cm3; roku 1929 k němu připojil větší modely s motory MAG.
HURIKÁN Československo 1947-1949
Moderní sportovní OHC jednoválec 247 cm3. Bylo však vyrobeno jen málo exemplářů.
ITAR Československo 1921-1929
Klíčovým výrobkem byl plochý SV dvouvále 746 cm3, vyráběný pro československou armádu i pro civilní použití. Jednoválec 346 cm3 se do výroby nedostal, zato se vyráběly jednoválce s motory JAP.
JULES Československo 1924-1934
Přídavný závěsný motor, dvoudobý s objemem 120 cm3, se vyráběl souběžně s bicykly Praga.
KOCH Československo 1934-1935
Moderní stavebnicový OHC jednoválec 348 cm3 od někdejšího návrháře firmy Praga J. F. Kocha.
KOHOUT Čechy 1904 -1906
Používal motory Minerva a Fafnir 2,5/2.75 k (1.9-2kW).
LAURIN & KLEMENT Čechy 1899-1908
V prvních letech motorismu jedna z předních průkopnických motocyklových továren. Laurin & Klement vyráběl jednoválce, vidlicové a dokonce čtyřdobé řadové čtyřválce. Byly tu i některé inovace, zejména chlazení vodou a u vidlicového dvouválce CC přední zavěšení. Od roku 1908 se podnik soustředil na výrobu automobilů a později se stal částí Škodových závodů.
MANET Československo 1948-1967
Vyráběl zprvu dvoupistove dvoudobe jednoválce 89 cm3 potom skútry s objemem 123 cm3.
MB Československo 1927-1928
Stroj poháněný jednoválcovym motorem 498 cm5 s rotačním šoupátkem, kde šoupát-ko kontrolovalo jak sání, tak výfuk.
METEOR Československo 1909-1926
Závěsné motory 211 cm3, pak lehké dvoudo-bé užitkové motocykly.
METEOR Německo 1924-1926
Používal dvoudobé motory 172 cm3, možná importované z Francie (firma Thumann).
METEORA Itálie 1953-1966
Pro své lehké motocykly, k nimž patřil i motokrosový, používala firma různé kupované motory.
NECO Československo 1923-1927
Používal jednoválcové motory JAP 346 a 490 cm3.
OGAR Československo 1934-1950
Výroba se soustřeďovala najeden model s dvoudobým motorem 246 cm3. Pro závodní účely se vyráběly i vodou chlazené verze.
PERUN Československo 1904-1924
Jednoválce a vidlicové dvouválce s motory Fafnir.
PETA Československo 1921-1924
Dvoudobé skútry a lehké motocykly s objemem 170 cm3.
FOTTVIKA Československo 1924 -1934
Používal motory Villiers 147 -346 cm3.
PRAGA Čcskmlovensko 1929 -1935
Převzal produkci stroje BD s OHC motorem o celkovém objemu válců 499 cm3 v rámu z ocelových výlisků a pohonem hřídelem.
PREMIÉR Cechy, Československo 1913-1933
Německý Premiér se přestěhoval do Čech a pokračoval tu ve výrobě s použitím pohonných jednotek JAP i vlastních motorů.
RADVAN Československo 1924-1926
Vyráběl motocykly s motory DKW 145 a 174 cm3
REPUBLIC Cechy 1899-1908
Laurin & Klement pod jinou značkou.
R & K Československo 1924-1926
Používal pohonné jednotky Villier 147 a 172 cm3.
ROSSLER & JAUEENIOG Čechy 1902-1907
Vyráběl jednoválcové stroje o výkonu 2-4 k (1,5 – 3kW), některé s odpruženými rámy.
RULLIERS Československo 1924-1929
Používal motory Villiers 147-346 cm3.
SAGITTA Československo 1928-1930
Dovážené pohonné jednotky Villiers 247 cm3.
SATAN Československo 1929
Vyráběl stroj s vlnstuím skloněným jedno válcovým SV motorem 548 cm3.
SIROCCO Československo 1925-1928
Používal motory Villiers s objemem 147-346 cm3.
SKO Československo 1924-1926
Dvoudobý tříkanálovy jednoválec 498 cm3.
TERROT Československo 1933-1935
Filiálka francouzského Terrotu, vyráběla SV stroj 346 cm3.
VELAMOS Československo 1927-1930
Používal vlastní tříkanálové dvoudobé motory 246-496 cm3, které navrh Gustav Heinz.
VELOX Československo 1923-1926
Používal zprvu motory Villiers 147 cm3, potom dvoudobé motory BEKAMO 123/147 cm3
VULCAN Cechy, Československo 1904-1924
Výrobce spojený s firmou Perun; po první světové válce vyráběla pouze náhradní díly.
WAGNER Československo 1930-1935
Vyráběl stroje s dvoudobýmí i čtyřdobými motory od 98 až po 499 cm3.
WALTER Čechy, Československo 1900-1949
Josef Walter vyráběl motocykly s jednoválci i vidlicovými dvouválci. Společnost zakládala, dceřiné společnosti a vyráběla později SV jed-noválce 496 cm3 a několik závodních jedno-válců OHC. Roku 1949 ji převzala ČZ.
WALTER Československo 1923-1926
Stroj s příčně uloženým vidlicovým dvouválcem 746 cm3, určený pro československou armádu.
WEBER & REICHMANN Československo 1923-1926
Licenční výroba rámů DKW a dvoudobé motory přímo od DKW.
ZEUS Čechy 1902-1912
Vyráběl jednoválcove stroje 3-3,5 k (2,2 až 2,6 kW] a vidlicové dvouválce 4-4,5 k (3 až 3,4 kW). Své výrobky prodával také pod značkou Linser.