Bezpečí: Na motorce stejně jako na snowboardu
Sponzorované odkazy
Helmu dnes má naprostá většina motorkářů, nicméně s chráničem páteře to až tak slavné nebývá. Přitom není málo majitelů motorek, kteří mají v garáži i snowboard a tak by tuto ochranu mohli využívat v podstatě celý rok…
Vášeň pro rychlost, adrenalin a volnost – to jsou pojmy, které zažívají krotitelé motorek stejně jako lidé sjíždějící na lyžích nebo na snowboardu prudkou sjezdovku. A stejně jako mohou často používat stejné některé kousky oblečení, mohou využít i část bezpečnostní výbavy. Helma nebo různé chrániče a zejména ten na páteř se jistě hodí na obě aktivity.
Dostáváme se k otázce, jak ale vybrat tu nejbezpečnější výbavu na hory? Pomůže pobavit se na toto téma s přáteli, vyhledat si nějaké testy a recenze, ale základem je zaměřit se na atesty a certifikace. Ty jsou totiž neklamným důkazem kvality. U většiny sportů, těch zimních nevyjímaje, však platí, že míra bezpečí odpovídá zdatnosti a rozumu sportovce. Nejde přitom jen o rozum a rozvahu na sjezdovce, přemýšlet je třeba již v obchodě.
Tvrdé a měkké páteřáky
Chrániče páteře při nehodě rozloží sílu nárazu na větší plochu a tím ochrání kritické místo zad. Nabízí se tvrdé a měkké páteřáky a rozdíl spočívá v tom, že zatímco první typ se skládá z propojených plastových dílů, ten druhý je v podstatě jednolitý kus elastické hmoty. Je sice měkká, ale při nárazu ztvrdne a ochrání záda, zároveň je tento typ lehčí. Z bezpečnostního hlediska nelze říct, že by byl jeden ty horší než druhý. Spíše je lepší sledovat úrovně ochrany. Úroveň číslo dvě (level 2) vydrží větší nárazy než úroveň číslo 1 (level 1). Podobně jako u helem i u páteřáků platí, že vyšší level certifikace podléhá velmi náročným kritériím a vyžadují jej hlavně závodní jezdci. „Existují také páteřáky integrované přímo v batohu, jejich bezpečnostní funkce ale při přeplnění batohu a jeho pohybování na zádech není 100%,“ říká Robert Kubaczka, provozovatel e-shopu se snowboardovým vybavením Blackcomb.cz.
Helmy: Rozhoduje skořepina i materiál
Co se týká helem, zde se sortiment dělí na tzv. fullshellové a halfshellové. Halfshellové neboli poloskořepinové helmy mají v oblasti uší textilní vložku. Díky ní je v nich lépe slyšet a v případě teplejšího počasí lze ušnice u některých typů odepnout. Celoskořepinové helmy se pak hodí pro extrémnější styl jízdy, lze s nimi chránit i čelisti a mají již od pohledu více závodní vzhled. Samozřejmostí je bohatý výběr co se týká designu a módy.
Záleží také na materiálu, ze kterého jsou helmy vyrobené. Sendvičové vznikají vstřikováním pěny do plastové skořepiny. Bývají pevnější, ale jsou také těžší. Druhá možnost, in-mold helmy, vznikají vtlačením polystyrenu a jeho spojení s tuhou skořepinou helmy. Tyto přilby jsou lehčí, ale nevydrží tak silné nárazy jako sendvičové. Výhody obou druhů se snaží spojit helmy, kde je in-mold technologie v horní části a injected ve spodní. Ve svém vlastním zájmu zkontrolujte, jestli má helma český (ČSN EN 1077) nebo evropský bezpečnostní atest (EN 1077:2007). To je zárukou dostatečné odolnosti. Ohledně třídy bezpečnosti podle evropských norem stačí B, písmeno A mají hlavně závodní helmy.
Je jasné, že chránič páteře i helma musí skvěle sedět. Nelze asi nic namítat proti běžné praxi, kdy si kamarádi nebo známí výbavu na lyže během sezóny půjčují, ale je třeba, aby měli přibližně stejnou postavu. Helma která v předklonu sklouzne do očí může paradoxně bezpečnost ohrozit a podobné je to s páteřákem – ten musí začínat hned pod krční páteří a končit u kostrče. Při pohybu se pak nesmí shrnovat ani škrtit majitele. Proto je lepší v obchodě strávit s výběrem víc času a pak si užít zimu naplno.