Autovraky mizí z ulic, kdo to zaplatí?
Sponzorované odkazy
V ulicích snad všech českých měst se nachází očividně nepojízdná auta. Někdy mají SPZ, někdy ani to ne, většinou ale nejde o vůz, se kterým by kdokoliv jezdil, jedná se o cenný kousek pro kovošrot.
Prodej auta více jak deset let s více či méně velkými emisemi je vlivem legislativy prakticky nemožný a uložit jej tzv. do depozita lze jen na rok. Jediné řešení, které zbývá, je ekologická likvidace vozidel. Pokud vozu nechybí podstatné součástky, je to zdarma či dokonce za pár stovek protiúčtem. Motorista odevzdá svůj vůz a výměnou dostane potvrzení o ekologické likvidaci vozidla, se kterým se vydá na „dopravák“ a tam se vozu po ověření pravosti protokolu zbaví i co se formalit týká. Když nějaká součástka chybí, musí si pár stovek připlatit.
Proč se starat? Může to stát venku!
Druhá možnost je prostě auto nechat stát na parkovišti a nevšímat si ho. Snad není město, kde by alespoň jedno takové vozidlo nestálo – na sídlišti nebo naopak v nějaké postranní uličce, to jsou nejčastější místa, kde se motoristé zbavují svých vozidel, o která již nemají zájem. Je kuriózní, že tato vozidla občas mají i SPZ, tedy jejich majitelé za ně platí, i když s nimi na první pohled nemohou nikam jezdit.
Radnicím měst vždy jednou za čas dojde trpělivost a zkusí to po dobrém – přikážou majitelům, aby vraky uvedli do náležitého technického stavu nebo je odstranili z komunikace. Reakce na tuto výzvu se liší, ale celkově úředníci říkají, že se zodpovědnost řidičů zlepšuje a v posledních letech po tomto avízu vozy nějakým způsobem odstraňují. V okresních městech se počty těchto aut počítají na jednotky ročně, v krajských metropolích je jich o něco více. Rozhodně ale nejde o desítky aut.
Stojí to tisíce
Není to ale tak snadné, jak by se mohlo zdát. Že stačí zavolat odtahovou službu, která vůz dopraví do nejbližšího kovošrotu? Takhle to nejde. Tato auta totiž musí být odtažena a pak se půl roku dle zákona musí počkat, zda se přihlásí majitel, protože se „papírově“ jedná o nález. Poté, co se nikdo nepřihlásí, se auto sešrotuje na náklady města. Úředníci se pak snaží získat zpět do obecní kasy tisíce, které celý proces stojí, od majitelů. To se ale ne vždy podaří – auto může být několik let v převodu, první majitel se dohledá, ale ten poví, že auto prodal a neví už komu. U vraků bez majitele platí likvidaci také město, tam ale alespoň odpadá zdlouhavé domáhání se peněz, protože není od koho je chtít.
Petr Langmajer ze Státního fondu životního prostředí však nesouhlasí, že by likvidace vraků z ulic musela být nutně ztrátová. Pokud obec předá autovrak, který nemá majitele, do autovrakoviště přihlášeného do Programu na podporu systému pro nakládání s autovraky, získá podporu v maximální výši 2 500 Kč. To by mělo pokrýt náklady na sběr, svoz a dopravu vozidel na odstavné plochy, sběrná místa a do zpracovatelských zařízení k tomu určených.