Moto blog -

Yamaha V-Max: Výstřední bestseller

Sponzorované odkazy

V Las Vegas byl již roku 1984 představen motocykl pro nadcházející sezónu Yamaha V-Max. Možná ani její autoři nečekali, že si motocykl původně určený pro americký trh najde své příznivce po celém světě a stane se bestsellerem.

Jízda v noci? Není problém. Foto: www.vmax.cz

Yamaha V-Max měla od svého vzniku být něčím výstředním. Designér John Reed dostal totiž přesně takový úkol a zájem o specifický stroj splnil – vytvořil motorku, které měla velký motor z Yamahy XVZ Venture a byla doplněná mohutnou konstrukcí. Motocykl se rovněž vyznačoval vysokou spolehlivostí. Ocenění „Bike of the Year“ bylo jen jedním z mnoha cen a zejména nezávislým potvrzením, že se motorka povedla.

Motor: Extrémní síla

Potenciál motoru bylo třeba směřovat do nízkých a středních otáček a tým konstruktérů tak stál před otázkou, jak zvýšit výkon při dodržení emisních norem. Ke slovu se dostaly ostřejší vačky, kompresní poměr se zvýšil na 10,5:1, žádoucí bylo použít i turbo, ale v konstrukci pro něj nebylo místo. Řešením byl systém V-Boost, který umožnil o deset procent vyšší výkon, v roce 1984 tak vznikl motocykl s výkonem až 145 koní.

V-Boost fungoval tak, že otevíral klapky servomotorem při 5750 ot./min a propojil sací kanály prvního a druhého, stejně jako třetího a čtvrtého válce. Klapky se otevíraly dle otáček a zapalování a plně otevřené byly při 8000 ot./min. Stinnou stránku tak silného motoru bylo, že modely vyrobené do roku 1993 mají celkem slabé brzdy. Radši sáhněte po novějším stroji. Yamaha V-Max také nemá zrovna nejnižší spotřebu (šplhá se až k 10 litrům na 100 km) a tak je patnáctilitrová nádrž až příliš malá.

Yamaha V-Max budí zájem odborníků i veřejnosti. Foto: www.vmax.cz

Zájem veřejnosti o tento radikálně pojatý stroj  byl od počátku  značný. Yamaha V-Max se začala úspěšně prodávat nejen v Japonsku, kde se stala jedním z nejprodávanějších motocyklů všech dob, a v Americe, ale i v Evropě. Motocykl byl na trhu od roku 1985 až do 2007 prakticky beze změn. Pouze v roce 1993 došlo k úpravě vidlic (nové byly širší), třmenů (čtyřpístkové) a vyztužení podvozku. Motorka byla velmi univerzální – hodila se pro pohodlné cestování, relaxační vyjížďky i na ostřejší jízdu třeba na okruhu.

2008: nová éra pro V-Max

V roce 2008 se pak začala psát nová kapitola, vznikl totiž motocykl Yamaha V-Max 2009. Koncept byl sice představen již na Motor Show v Tokiu v roce 2005, ale než se nové šasi, dokonalejší komponenty na celém motocyklu a lepší brzdy podařilo sladit do sériového stroje, pár let uplynulo. V roce 2008 Yamaha oznámila, že příští rok se zájemci ze Severní Ameriky a Evropy konečně dočkají. Hliníkový rám je zde spojen s motorem V4 DOHC o objemu 1 679 ccm. Jako u všech moderních motorek, i nová Yamaha V-Max je nabita technologiemi.

V hliníkovém rámu motorky duní kapalinou chlazený DOHC motor se 4 válci a objemem 1879 ccm. Systém vstřikování paliva V-Boost byl nahrazen technologií YCC-I a YCC-T. Zkratka YCC neznačí nic jiného než Yamaha Chip Controlled,  Intake znamená sání a funguje od 6650 otáček za minutu výše,  Throtlle škrtící klapku, jejíž poloha se upravuje prakticky neustále.

Většina řidičů vídá V-Max jen zezadu. Foto: www.vmax.cz

Zanechte komentář

Můžete použít Texy! formátování.