Moto blog -

Adepti řidičáku na motku se od letošního listopadu zapotí

Získat řidičák na vysněnou jízdu v jedné stopě, je od počátku listopadu opět o fous těžší. Prvním  listopadem 2015 totiž vstoupila v platnost  novela zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.

Řidičské oprávnění na skupinu A, A+, A2 a AM dostalo do vínku s novelou zákona o získávání a zdokonalování odborné [...]

Získat řidičák na vysněnou jízdu v jedné stopě, je od počátku listopadu opět o fous těžší. Prvním  listopadem 2015 totiž vstoupila v platnost  novela zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.

Řidičské oprávnění na skupinu A, A+, A2 a AM dostalo do vínku s novelou zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel náročnější testy. Především praktické zkoušky jdou na maximum a změny v nich jsou docela veliké.

Původní verze zahrnující 27 hodin teoretické přípravy, 4 hodiny zdravotní teorie a 13 hodin praktických jízd na silnicích již neplatí. Součástí praktických jízd na silnicích se pro adepty stávají další testy na cvičišti, které proukáží jejich zdatnost ovládat jednostopý stroj. A bez přímé asistence instruktora za zády, jen s jeho slovními pokyny ze stanoviště. Novela zákona o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel přesně a detailně vymezuje jednotlivé úkony. Zmiňme jen 12 stanovišť na cvičišti, které musí adept absolvovat, čítající kupříkladu správný úhybný manévr před překážkou, rychlou a adekvátní reakci s brzděním, hladké projetí slalomu a ukázku zdatnosti při manipulaci s motkou.

Novela zákona však toto vše nové nijak nepojímá jako oficiální povinnost a nařízení pro autoškoly, jenže….Jasné je již dnes, že když adept při závěrečné zkoušce nezvládne zmíněné testy, na řidičák nedosáhne. Takže ze situace vyplývá, že tak jako tak bude muset být cvičiště s jednotlivými úkony součástí řidičského výcviku pro každého jednoho budoucího motorkáře.

Je to dobře nebo špatně? Ač se mnozí proti daným legislativním novinkám čertí, je to dobře. Na cesty totiž vyjížděly mnohdy novopečení rádoby motorkáři, kteří často nezvládali základy jízdy, natož pak nějaké těžší situace. A že je jich v dnešním provozu dost. Nehledě na to, že se dosud využívala legislativa z šedesátých let, což je nejen pro Evropu, ale snad pro celý svět dost unikum. A stará ustanovení zkrátka nemohla dost dobře pokrýt potřeby současného silničního provozu.

Druhou stranu mince ovšem je realizovatelnost všeho nově nařízeného (a již platného) v současných podmínkách. Některé testovací cviky postrádají logiku a očividně vznikly „od stolu“ bez seznámení se s realitou v praxi. Jinak si nelze vysvětlit pomalý slalom mezi kužely se vzdáleností 3,5 m od sebe, anebo uhýbací manévr na motce realizovaný v rychlosti 50 km/h, nad nimiž i odborníci kroutí hlavou.

Toto padá na hlavu našich zákonodárců a oni sami by si měli přijít v praxi jimi schválené testy vyzkoušet, nebo přinejmenším vše konzultovat s těmi, jichž se to týká – autoškol, učitelů, instruktorů, odborníků silničního provozu i řidičů.

Zdroj foto: StefanJürgensen/Flickr.com

Zanechte komentář

Můžete použít Texy! formátování.